Tuesday, March 3, 2015

Hong Kong - Day 5

Hari ini merupakan hari terakhir di Hong Kong.

Untuk menaiki shuttle pada pukul 8.30 pagi terasa macam terlalu awal, jadi kami buat keputusan untuk menaiki teksi. Perjalanan dengan teksi sangat lancar dan tambang yang dikenakan hanyalah HKD 265 sahaja. Selepas check in kami pergi ke kaunter airport express untuk menuntut baki wang yang masih ada di dalam kad Octopus. Caj yang dikenakan untuk proses ini adalah HKD 9 sahaja. Sementara menunggu flight kami pada pukul 1.15 petang, sempat lagi kami bershopping souvenir Disneyland dan membeli beberapa helai baju sejuk. Harga souvenir di HKIA sama seperti di Disneyland.

Semasa kami sedang menunggu untuk boarding, seorang petugas dari Hong Kong tourism datang kepada kami untuk membuat survey mengenai pelancongan di Hong Kong. Seperti biasa mereka bertanya jika kami mempunyai apa-apa cadangan untuk pembaikan, jadi kami mengambil kesempatan ini untuk mencadangkan supaya tempat-tempat pelancongan utama disediakan sebuah bilik kecil untuk tujuan bersolat bagi masyarakat Muslim. Mungkin permintaan ini agak sukar untuk dilaksanakan di negara yang majoriti rakyatnya bukan beragama Islam tetapi setidak-tidaknya kita telah memaklumkan kepada mereka.  Tidak lupa, kami juga mentioned mengenai kurangnya tandas awam di kawasan subway/MTR.


Secara keseluruhannya saya berpuas hati dengan percutian ke Hong Kong pada kali ini kerana kami dapat pergi kesemua tempat yang telah kami rancangkan. Jika ada rezeki dan kesihatan yang baik, Insha Allah, saya mahu datang ke sini lagi untuk ke Disneyland semula dan mungkin boleh pergi  ke Ocean Park pula. 

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete