Tuesday, April 8, 2014

Day 4 - Kyoto & Osaka

Hari terakhir di Kyoto, kami sekali lagi membeli tiket Kyoto city bus (one day pass) untuk pergi ke Nijo Castle.

nijo castle
Di bahagian hadapan Nijo Castle

Nijo Castle

Sebuah taman di dalam Nijo Castle

Pukul 12.00 tgh kami mendaftar keluar dari hotel dan menaiki bas ke Kyoto station. Dari Kyoto station kami menaiki keretapi menuju ke Osaka station. Tiba di Osaka station, disebabkan terlalu banyak train, maka kami agak ragu-ragu dengan train yang patut kami naiki. Sedang suami dan anak-anak saya sibuk membelek map keretapi, seorang wanita cantik yang sangat fasih berbahasa Inggeris menyapa saya, bertanya arah tujuan kami. Dia berkata kami menunggu di trek yang betul kerana dia juga menghala ke laluan yang sama.  Saya bertanya adakah dia juga seorang tourist seperti kami. Dengan pantas dia menyangkal. Rupanya dia ialah seorang wanita tempatan yang tinggal di Korea (suaminya berbangsa Korea) dan ketika itu pulang bercuti ke kampung halamannya. Dia sempat menyatakan tentu susah untuk pelancong melancong ke negara Jepun kerana majority orang Jepun tidak tahu berbahasa Inggeris. Saya katakan itu tidak menjadi masalah kerana orang Jepun suka membantu. Sebenarnya sepanjang perjalanan dari Kyoto ke Osaka ini telah berkali-kali kami bertanya samada kepada orang biasa ataupun petugas stesen keretapi dan kesemua mereka sedaya upaya cuba membantu kami walaupun kami bercakap didalam bahasa yang berbeza..hehe. Sehingga hampir tiba ke stesen yang kami tujui wanita ini masih membantu dengan memberitahu kami patut turun di stesen seterusnya. Baik betul wanita ini!

Kami turun di stesen Osaka jo-koen dan berjalan menuju ke hotel New Otani.

new otani hotel
Hotel New Otani, Osaka
Bilik hotel New Otani

Lobby hotel New Otani Osaka

Pemandangan di luar hotel New Otani Osana

Disekitar New Otani Osaka. Pokok-pokok masih hanya ranting lagi
sakura
Bunga sakura yang hampir berkembang sepenuhnya (berhampiran hotel New Otani)

Orang sudah mula berkelah dibawah pokok sakura

Bunga sakura

Pukul 5.30 petang kami menaiki Osaka Loop line ke Osaka station. Tujuan kami ialah untuk ke Umeda Sky Building. Tiba di Umeda sky building, kami membeli tiket untuk ke Floating Garden Observatory yang terletak di tingkat 39. Setibanya di kawasan observatory ni, whoaaa…saya terpesona melihat keindahan bandar Osaka di waktu malam. Sangat cantik!!!. Mari lihat beberapa keping gambar bandar Osaka diwaktu malam yang di ambil dari roof top observatory dan floating garden observatory, Umeda Sky building.

umeda sky building
Umeda Sky Building

Bandar Osaka di waktu malam

Yodobashi Camera

Keluar dari Umeda Sky building, kami singgah di Yodobashi Camera, sebuah kedai menjual peralatan electronic yang besar untuk membeli bateri kamera kami yang sudah tidak berfungsi (masa ni pulaklah bateri kong..hehe). Macam-macam peralatan elektronik dan gadgets terdapat di sini. Kalau banyak duit, memang rasa ingin memborong macam-macam di sini…haihhh….